Declaratia 114 pentru Lucratorii Culturali are termen de depunere 25 ianuarie 2024
18 Ian 2024
Contextul Ordinului ANAF 2.006/2023: Ordinul ANAF 2.006/2023, care introduce Declaratia 114, stabileste cadrul pentru depunerea semestriala a acestui formular. Angajatorii lucratorilor culturali profesionisti sunt acum obligati sa declare 1% din valoarea fiecarui contract incheiat cu acestia, conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 21/2023 si a Legii nr. 346/2023.
Detalii despre Declaratia 114: Conform noului cadru legal, Formularul 114 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiei asiguratorii si evidenta nominala a lucratorilor culturali profesionisti pentru care a fost platita contributia" trebuie completat si depus semestrial de catre angajatori. Primul termen de raportare este stabilit pentru data de 25 ianuarie 2024, referindu-se la obligatiile aferente perioadei iulie - decembrie 2023.
Platitorii de venit care au incheiat contracte cu lucratorii culturali profesionisti incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 21/2023 (in vigoare de la 07 aprilie 2023) vor declara aceste contracte, precum si contributia asiguratorie datorata, in declaratia aferenta semestrului II 2023.
Modul de depunere
Declaratia 114 (care este o declaratie de impunere) se completeaza cu ajutorul programului de asistenta care este pus la dispozitia platitorilor de venit gratuit de unitatile fiscale subordonate sau poate fi descarcat de pe site-ul ANAF, la adresa www.anaf.ro.
Declaratia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, conform legii, dar, pana in prezent, formularul electronic nu este inca disponibil.
Pentru depunerea declaratiei, platitorul de venit (sau imputernicitul) trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2011 privind semnatura electronica.
Organul fiscal central competent este organul fiscal in a carui evidenta platitorul de venit este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.
Rectificarea declaratiei
Declaratia poate fi corectata din proprie initiativa, ori de cate ori informatiile din perioada de raportare nu corespund celor din declaratia depusa anterior, prin depunerea unei declaratii rectificative, care se intocmeste pe acelasi model de formular ca si declaratia care se corecteaza, bifandu-se cu "X" casuta aflata pe prima pagina a formularului.
Declaratia rectificativa se utilizeaza pentru:
- corectarea contributiei asiguratorii datorate de platitorii de venit;
- modificarea unor elemente de identificare a lucratorilor culturali profesionisti;
- modificarea unor date referitoare la sursa veniturilor (contracte) sau a valorii acestora, potrivit legii;
- declararea unor contracte necuprinse in declaratia initiala;
- corectarea altor informatii prevazute de formular.
Declaratia rectificativa se completeaza integral, inscriindu-se toate datele si informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de declaratia initiala.
Impactul asupra Angajatorilor: Introducerea Declaratiei 114 pune un accent suplimentar pe necesitatea conformarii angajatorilor la noile prevederi legale si la termenele stabilite pentru depunere. Modificarea sistemului fiscal pentru a include Declaratia 114, subliniaza importanta recunoasterii sectorului cultural si a adaptarii la nevoile sale specifice.