Array ( [r_id] => 1 [r_old] => https://www.portalformulare.ro/model-regulament-intern-1647.htm [r_new] => https://www.portalformulare.ro/model-de-regulament-intern-1669.htm [r_active] => 1 ) Metodologia de alocare a nivelurilor de calificare
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont
portalFormulare.ro
Portal actualizat la 26 Decembrie 2024

Metodologia de alocare a nivelurilor de calificare

03 Mar 2022
Tags: 3001/39

Ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 3001/39 din 4 ianuarie 2022 privind aprobarea Metodologiei de alocare a nivelurilor de calificare pentru calificarile de nivel 1-5 din Cadrul national al calificarilor, publicat in Monitorul Oficial nr. 86 din 28 ianuarie 2022
 
Avand in vedere prevederile:
- art. 340 alin. (2) lit. a) si b) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 22 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 522/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 1 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului national al calificarilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 2 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 917/2018 privind aprobarea Registrului national al calificarilor profesionale din Romania,
In temeiul art. 13 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, cu modificarile ulterioare, si al art. 15 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 81/2020 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, cu completarile ulterioare,
ministrul educatiei si ministrul muncii si solidaritatii sociale emit urmatorul ordin:
 
Art. 1. – Se aproba Metodologia de alocare a nivelurilor de calificare pentru calificarile de nivel 1-5 din Cadrul national al calificarilor, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
 
Art. 2. – Ministerul Educatiei, Autoritatea Nationala pentru Calificari si Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
 
Art. 3. – Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
 
p. Ministrul educatiei,
Gigel Paraschiv,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marius-Constantin Budai
 
Anexa:
 
METODOLOGIE
de alocare a nivelurilor de calificare pentru calificarile de nivel 1-5 din Cadrul national al calificarilor
 
Art. 1. – (1) Prezenta metodologie reglementeaza cadrul legal pentru alocarea si descrierea nivelurilor de calificare pentru calificarile de nivel 1-5 din Cadrul national al calificarilor.
(2) Prezenta metodologie se aplica in cazul in care se doreste alocarea si descrierea unui nivel de calificare pentru o calificare noua sau revizuirea nivelului de calificare al unei calificari existente, in urmatoarele situatii:
a) calificarii respective ii corespunde cel putin o ocupatie din Clasificarea ocupatiilor din Romania si exista documentatie aferenta de introducere a ocupatiei;
b) calificarii respective ii corespunde cel putin o ocupatie din Clasificarea ocupatiilor din Romania si documentatia aferenta de introducere a ocupatiei nu exista sau este incompleta.
(3) In cazul in care se impune revizuirea nivelului de calificare pentru o ocupatie existenta in Clasificarea ocupatiilor din Romania se initiaza si procedura de mutare in alta grupa de baza conform cerintelor pietei muncii, respectand prevederile Ordinului ministrului muncii si solidaritatii sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 270/273/2002 privind aprobarea Procedurii de actualizare a nomenclatorului Clasificarea ocupatiilor din Romania.
(4) Prezenta metodologie are in vedere Recomandarea Consiliului din 22 mai 2017 privind Cadrul european al calificarilor pentru invatarea pe tot parcursul vietii si de abrogare a Recomandarii Parlamentului European si a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind stabilirea Cadrului european al calificarilor pentru invatarea de-a lungul vietii.
 
Art. 2. – (1) Alocarea nivelurilor de calificare se face de catre utilizatorii interesati prin intermediul descriptorilor de nivel prevazuti in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului national al calificarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa urmatoarele criterii:
a) cunostinte;
b) abilitati cognitive;
c) aptitudini/abilitati/competente;
d) responsabilitate si autonomie.
(2) Modalitatea de transpunere a descriptorilor, dupa criteriile prevazute la alin. (1), pe fiecare nivel de calificare, este detaliata dupa cum urmeaza:
a) cunostinte:
- nivelul 1 - isi aminteste cunostinte generale de baza - cunostinte faptice1;
___
1 Cunostinte faptice: elementele de baza pe care elevii trebuie sa le cunoasca pentru a fi familiarizati cu o disciplina sau pentru a rezolva probleme legate de o disciplina.
- nivelul 2 - isi aminteste si intelege cunostinte de baza dintr-un domeniu, gama de cunostinte se limiteaza la fapte si idei principale - cunostinte faptice1;
___
1 Cunostinte faptice: elementele de baza pe care elevii trebuie sa le cunoasca pentru a fi familiarizati cu o disciplina sau pentru a rezolva probleme legate de o disciplina.
- nivelul 3 - aplica cunostinte despre un domeniu care include procese, tehnici, materiale, instrumente si unele idei teoretice - cunostinte faptice1;
___
1 Cunostinte faptice: elementele de baza pe care elevii trebuie sa le cunoasca pentru a fi familiarizati cu o disciplina sau pentru a rezolva probleme legate de o disciplina.
- nivelul 4 - utilizeaza o gama larga de cunostinte practice si teoretice specifice domeniului - cunostinte faptice1 si cunostinte conceptuale2;
___
1 Cunostinte faptice: elementele de baza pe care elevii trebuie sa le cunoasca pentru a fi familiarizati cu o disciplina sau pentru a rezolva probleme legate de o disciplina.
2 Cunostinte conceptuale: relatiile dintre elementele de baza in cadrul unei structuri mai largi care le permit sa functioneze impreuna.
- nivelul 5 - utilizeaza cunostinte generale teoretice si practice care sunt adesea specializate in cadrul unui domeniu si arata cunoasterea limitelor bazei de cunostinte - cunostinte faptice1 si cunostinte conceptuale2;
___
1 Cunostinte faptice: elementele de baza pe care elevii trebuie sa le cunoasca pentru a fi familiarizati cu o disciplina sau pentru a rezolva probleme legate de o disciplina.
2 Cunostinte conceptuale: relatiile dintre elementele de baza in cadrul unei structuri mai largi care le permit sa functioneze impreuna.
b) abilitati cognitive:
- nivelul 1 - isi aminteste cunostinte generale de baza - a-si aminti3;
___
3 A-si aduce aminte: a extrage, a recunoaste si a-si aminti cunostinte relevante din memoria pe termen lung.
- nivelul 2 - isi aminteste si intelege cunostinte de baza dintru-un domeniu, gama de cunostinte se limiteaza la fapte si idei principale - a-si aminti3;
___
3 A-si aduce aminte: a extrage, a recunoaste si a-si aminti cunostinte relevante din memoria pe termen lung.
- nivelul 3 - aplica cunostinte despre un domeniu care include procese, tehnici, materiale, instrumente si unele idei teoretice - a-si aminti3, a intelege4 si a aplica5;
___
3 A-si aduce aminte: a extrage, a recunoaste si a-si aminti cunostinte relevante din memoria pe termen lung.
4 Intelegere: a crea sens din mesaje orale, scrise si grafice prin interpretare, exemplificare, clasificare, rezumare, intuire, comparare si explicare.
5 Aplicare: desfasurarea sau folosirea unei proceduri prin executare sau implementare.
- nivelul 4 - utilizeaza o gama larga de cunostinte practice si teoretice specifice domeniului - a-si aminti3, a intelege4 si a aplica5;
___
3 A-si aduce aminte: a extrage, a recunoaste si a-si aminti cunostinte relevante din memoria pe termen lung.
4 Intelegere: a crea sens din mesaje orale, scrise si grafice prin interpretare, exemplificare, clasificare, rezumare, intuire, comparare si explicare.
5 Aplicare: desfasurarea sau folosirea unei proceduri prin executare sau implementare.
- nivelul 5 - utilizeaza cunostinte largi teoretice si practice care sunt adesea specializate in cadrul unui domeniu si arata cunoasterea limitelor bazei de cunostinte - a-si aminti3, a intelege4 si a aplica5;
___
3 A-si aduce aminte: a extrage, a recunoaste si a-si aminti cunostinte relevante din memoria pe termen lung.
4 Intelegere: a crea sens din mesaje orale, scrise si grafice prin interpretare, exemplificare, clasificare, rezumare, intuire, comparare si explicare.
5 Aplicare: desfasurarea sau folosirea unei proceduri prin executare sau implementare.
c) aptitudini/competente:
- nivelul 1 - utilizeaza abilitati de baza pentru a realiza sarcini simple - prestructural6:
___
6 Prestructural (fara relevanta): esueaza, incompetent, nu intelege sensul.
- nivelul 2 - utilizeaza abilitati si competente-cheie pentru a realiza sarcini in cazurile in care actiunea este guvernata de reguli care definesc rutina si strategiile si selecteaza si aplica metode, instrumente si materiale de baza - unistructural7;
___
7 Unistructural (un aspect relevant): identifica, denumeste, urmeaza o procedura simpla.
- nivelul 3 - utilizeaza o gama de abilitati specifice domeniului pentru a realiza sarcini si a prezenta interpretarea personala prin selectarea si ajustarea metodelor, instrumentelor si materialelor - multistructural8;
___
8 Multistructural (mai multe aspecte independente relevante): combina, descrie, enumera, realizeaza abilitati de serie, listeaza.
- nivelul 4 - dezvolta abordari strategice pentru sarcini care apar in contexte de munca sau studiu prin aplicarea cunostintelor specializate si folosirea surselor specializate de informatii - relational9;
___
9 Relational (integrare intr-o structura): analizeaza, aplica, argumenteaza, compara/contrasteaza, critica, explica cauzele, raporteaza, justifica.
- nivelul 5 - dezvolta raspunsuri strategice si creative in procesul de cercetare a solutiilor fata de probleme concrete bine definite si abstracte si demonstreaza transferul cunostintelor teoretice si practice in crearea de solutii pentru probleme - relational9;
___
9 Relational (integrare intr-o structura): analizeaza, aplica, argumenteaza, compara/contrasteaza, critica, explica cauzele, raporteaza, justifica.
d) autonomie si responsabilitate:
- nivelul 1 - finalizeaza sarcini de munca sau studiu sub supraveghere directa si demonstreaza eficacitate personala in contexte simple si stabile - incepator10;
___
10 Incepator: are o intelegere incompleta, abordeaza mecanic sarcinile si are nevoie de supraveghere pentru a le finaliza.
- nivelul 2 - are o responsabilitate limitata pentru imbunatatirea performantei in contexte de munca sau studiu simple si stabile, in grupuri familiare, omogene - incepator10;
___
10 Incepator: are o intelegere incompleta, abordeaza mecanic sarcinile si are nevoie de supraveghere pentru a le finaliza.
- nivelul 3 - isi asuma responsabilitatea pentru finalizarea sarcinilor si demonstreaza o oarecare independenta in contexte de munca sau studiu acolo unde contextele sunt in general stabile, dar unii factori se schimba - incepator avansat11;
___
11 Incepator avansat: are o intelegere de lucru, tinde sa vada actiunile ca o serie de pasi, poate finaliza sarcini mai simple, fara supraveghere.
- nivelul 4 - gestioneaza rolul sub indrumare in contexte de munca si studiu care sunt de obicei previzibile si unde sunt multi factori implicati care cauzeaza schimbari si unde unii factori sunt interconectati - competent12;
___
12 Competent: are o buna intelegere si experienta, vede actiuni cel putin partial in context, este capabil sa finalizeze munca independent la un standard acceptabil, desi ii poate lipsi rafinamentul.
- nivelul 5 - gestioneaza in mod independent proiecte care necesita rezolvarea problemelor, unde sunt multi factori, dintre care unele interactioneaza si duc la schimbari imprevizibile, arata creativitate in dezvoltarea proiectelor, conduce oameni si analizeaza performanta proprie si a celorlalti si ii instruieste pe altii si dezvolta performanta echipei - competent12/experimentat13.
____
12 Competent: are o buna intelegere si experienta, vede actiuni cel putin partial in context, este capabil sa finalizeze munca independent la un standard acceptabil, desi ii poate lipsi rafinamentul.
13 Avansat: are o intelegere profunda, vede actiunile in mod holistic, poate obtine un standard ridicat de rutina.
(3) Nu se acorda nivelul 1 de calificare calificarilor in baza carora se practica o ocupatie sau mai multe cu risc ridicat in munca sau care necesita aptitudini si deprinderi speciale.
(4) Procesul de alocare a nivelului de calificare consta in compararea rezultatelor invatarii continute de calificarea analizata cu rezultatele invatarii cuprinse in descriptorii de nivel de la alin. (1).
 
Art. 3. – (1) In vederea aprobarii nivelului de calificare se constituie Comisia de alocare a nivelului de calificare, denumita in continuare Comisie, formata din doi reprezentanti ai Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, doi reprezentanti ai Autoritatii Nationale pentru Calificari, un reprezentant al comitetului sectorial de care apartine calificarea si, dupa caz, un reprezentant al ministerului sau autoritatii de resort.
(2) Comisia mentionata la alin. (1) se aproba prin decizie a presedintelui Autoritatii Nationale pentru Calificari.
(3) Prezentul ordin nu se aplica in invatamantul profesional si tehnic.
 
Art. 4. – (1) Procesul de alocare a nivelului de calificare pentru situatia prevazuta la art. 1 alin. (2) lit. a) consta in parcurgerea de catre utilizatorii interesati a urmatoarelor etape:
a) completarea fisei ocupatiei cu datele preluate din memoriul justificativ al ocupatiei din Clasificarea ocupatiilor din Romania, al carei model este prevazut in anexa nr. 1 la metodologie;
b) descrierea descriptorilor de nivel si compararea lor cu cei stabiliti pe niveluri de calificare prevazuti in anexa nr. 2 la metodologie;
c) inaintarea catre comitetul sectorial de care apartine calificarea a unei propuneri de nivel de calificare;
d) avizarea nivelului de calificare de catre comitetul sectorial;
e) aprobarea nivelului de calificare de catre Comisie;
f) formularea propunerii de revizuire, dupa caz, a Clasificarii ocupatiilor din Romania;
g) mentionarea nivelului de calificare in Registrul national al calificarilor profesionale din Romania de catre Autoritatea Nationala pentru Calificari, conform reglementarilor in vigoare.
(2) Procesul de alocare a nivelului de calificare pentru situatia prevazuta la art. 1 alin. (2) lit. b) consta in parcurgerea de catre utilizatorii interesati a urmatoarelor etape:
a) stabilirea denumirii calificarii;
b) descrierea activitatilor, atributiilor si sarcinilor;
c) descrierea cunostintelor, aptitudinilor, responsabilitatii si a autonomiei;
d) identificarea resurselor externe, a echipamentelor si uneltelor necesare;
e) descrierea conditiilor de munca, a cerintelor atasate si a riscurilor asociate;
f) completarea fisei ocupatiei cu cerintele prevazute in anexa nr. 1 la metodologie;
g) descrierea descriptorilor de nivel si compararea lor cu cei stabiliti pe niveluri de calificare, prevazuti in anexa nr. 2 la metodologie;
h) inaintarea catre comitetul sectorial de care apartine calificarea a unei propuneri de nivel de calificare;
i) avizarea nivelului de calificare de catre comitetul sectorial;
j) aprobarea nivelului de calificare de catre Comisie;
k) mentionarea nivelului de calificare in Registrul national al calificarilor profesionale din Romania de catre Autoritatea Nationala pentru Calificari, conform reglementarilor in vigoare.
 
Art. 5. – In situatia in care in descrierea ocupatiei in Clasificarea ocupatiilor din Romania se regasesc competente de niveluri de calificare diferite, nivelul corespunzator se va alege prin consultarea pietei muncii, inainte de a transmite propunerea de acordare a nivelului de calificare catre comitetul sectorial de care apartine ocupatia.
 
Anexa nr. 1:
 Fisa ocupatiei
1. Denumirea ocupatiei
Denumire si cod COR
1.a) Denumirea calificarii necesare practicarii ocupatiei
Denumire ..............................
Titlu ..................................
Nivelul de calificare CNC ....................
Calificare noua DA/NU
Revizuirea nivelului de calificare DA/NU
 
2. Grupa de baza din COR
Grupa de baza din COR actuala
Grupa de baza din COR propusa

3. Sectorul de activitate CAEN in care se incadreaza ocupatia
Sector CAEN/Diviziuni CAEN
 
4. Atributiile si activitatile specifice ocupatiei
 
5. Cerinte fizico-psihice pentru practicarea ocupatiei, controalele medicale impuse/necesare
 
6. Deosebirile fata de alte ocupatii apropiate din aceeasi grupa de baza
(optional, daca exista informatii)

7. Nivelul de instruire solicitat pentru practicarea ocupatiei
7.1. Cerinte referitoare la formarea profesionala (ruta profesionala)
7.2. Tipul actului de calificare
 
8. Cerinte privind aptitudinile, abilitatile si deprinderile solicitate practicantului ocupatiei, manualitate etc.
 
9. Nivelul de responsabilitate fata de ceilalti, pe verticala si orizontala
 
10. Nivelul de autonomie, de decizie proprie
 
11. Utilajele, masinile, echipamentele de lucru implicate si riscurile privind utilizarea acestora
 
12. Echipamentele de protectie folosite in procesul muncii
 
13. Riscurile la locul de munca: zgomot, vibratii, microclimat, iluminat, amenajarea postului, noxe chimice/biologice, radiatii, risc de electrocutare, incendiu, lucru la inaltime, spatiu, intuneric, risc de explozie, animale periculoase, pericole de alta natura etc.
 
14. Mediul de activitate si cerintele pentru conditii de munca periculoasa
 
15. Competentele comune, necesare la locul de munca, specifice grupei de baza
 
16. Competentele tehnice generale la locul de munca, specifice grupei de baza
 
17. Competentele profesionale specifice de specialitate si specializare
 
18. Programul de lucru
(normal, ture, de noapte etc.)
NOTA:
Informatiile vor fi completate in conformitate cu Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 270/273/2002 privind aprobarea Procedurii de actualizare a nomenclatorului Clasificarea ocupatiilor din Romania.
 
Anexa nr. 2:
 
Structura descriptorilor pe niveluri de calificare, descrisi sub forma de cunostinte si competente
Nivel de calificare Cunostinte Aptitudini
(competente profesionale) Responsabilitate si autonomie
(competente personale) Observatii
Cunostinte de baza si competente educationale Competente comune la locul de munca Competente profesionale si tehnice generale Competente transversale/sociale Competente personale si atitudini Nivel de educatie1
____
1 Nivelul de educatie este indicat conform Ordinului ministrului educatiei nationale si al ministrului muncii si justitiei sociale nr. 5.039/2.126/2018 privind aprobarea corespondentei dintre nivelurile Cadrului national al calificarilor, actele de studii/calificare ce se elibereaza, tipul de programe de educatie si formare profesionala din Romania prin care pot fi dobandite nivelurile de calificare, nivelurile de referinta ale Cadrului european al calificarilor, precum si conditiile de acces corespunzatoare fiecarui nivel de calificare, cu completarile ulterioare.
  1. Comportament social si civic
2. Alfabetizare - vorbit, scris, citit
3. STIAM (Stiinte, Tehnologie, Inginerie, Arte si Matematica)
4. Gandire critica si analitica
5. Comunicare
6. Digitale 1. Lucrul cu unelte, instrumente si tehnologii
2. Verificare, examinare, inregistrare
3. Plan de afaceri
4. Lucrul in echipa
5. Rezolvarea problemelor si luarea deciziilor
6. Planificare-organizare 1. Controlul si asigurarea calitatii
2. Operationalizare si imbunatatirea productiei
3. Mentenanta, instalare, reparare la locul de munca/in profesie
4. Management de proiect aplicat in profesie, monitorizarea productiei, standarde
5. Proiectare/design in profesie
6. SSM si protectia mediului la locul de munca, ergonomia locului de munca 1. Cetatenesti (norme cetatenesti)
2. Antreprenoriale
3. Negociere
4. Management - planificare-coordonare
5. Coordonarea cu ceilalti la locul de munca
6. Sensibilizare si expresie culturala 1. Demonstreaza dorinta sa invete/educatie pe tot parcursul vietii, capacitatea de perfectionare, competente noi
2. Integritate sociala
3. Profesionalism/Lucrul sub presiune
4. Autonomie/Independenta
5. Responsabilitate la locul de munca
6. Initiativa - vointa de a lucra - persistenta Primara
Secundara
Generala obligatorie
Liceu
(Se acorda pentru formarea profesionala a adultilor, si nu pentru invatamantul profesional si tehnic.)
Nivelul 1 Cunostinte generale de baza
Sa aiba un nivel minim de cunostinte educationale
Sa poata comunica in limba romana si materna Aptitudini de baza necesare pentru a executa sarcini simple
Sa poata sa lucreze cu unelte, tehnologie si echipamente pentru rezolvarea sarcinilor simple
Sa invete sa lucreze in echipa pentru rezolvarea sarcinilor simple de munca Sa indeplineasca sarcini simple la locul de munca
Sa respecte nivelul minim de calitate a muncii, conform standardelor si normelor stabilite la locul de munca
Sa cunoasca si sa respecte mediul de munca si standardele de securitate si sanatate in munca
Sa respecte norme de etica profesionala la locul de munca
Sa detina competente profesionale specifice ocupatiei (Se descriu prin standardul ocupational 70%) Munca sau studiul sub supraveghere directa intr-un context structurat
Sa cunoasca obligatiile cetatenesti, comportamentale minimale de trai in societate
Sa accepte feedback in sarcini rutiniere, sub supraveghere directa la locul de munca
Sa schimbe informatii profesionale specifice locului de munca Sa accepte sa fie indrumat pentru a invata in vederea dezvoltarii profesionale
Sa lucreze intr-o maniera responsabila sub supraveghere directa, intr-un context familiar si stabil Absolvent de minimum 4 clase
Varsta minima conform legii
Nivelul 2 Cunostinte faptice de baza intr-un domeniu de munca sau de studiu
Sa inteleaga cunostinte profesionale de baza din domeniul de munca; sa obtina si sa schimbe informatii verbal si in scris
Sa inteleaga corelari simple intr-o tematica data sau intr-un domeniu de munca
Sa inteleaga ce cunostinte educationale sunt necesare pe o tematica data sau intr-un domeniu de munca
Sa poata comunica in limba romana si materna in context de munca Aptitudini cognitive si practice de baza, necesare pentru utilizarea informatiilor relevante in scopul executarii sarcinilor si al rezolvarii problemelor de rutina, prin utilizarea unor reguli si instrumente simple, in conditiile unor indicatii clare
Sa poata sa lucreze cu unelte, tehnologie si echipamente pentru rezolvarea sarcinilor simple
Sa invete sa lucreze in echipa pentru rezolvarea sarcinilor rutiniere de munca Sa indeplineasca sarcini rutiniere la locul de munca
Sa respecte nivelul minim de calitate a muncii, conform standardelor si normelor stabilite la locul de munca
Sa cunoasca si sa respecte mediul de munca si standardele de securitate si sanatate in munca
Sa respecte norme de etica profesionala la locul de munca
Sa detina competente profesionale specifice ocupatiei (Se descriu prin standardul ocupational.) Munca sau studiul sub supraveghere, cu un anumit grad de autonomie
Isi asuma o responsabilitate limitata sub directa supraveghere pentru cantitatea si calitatea rezultatelor muncii
Sa cunoasca obligatiile cetatenesti, comportamentale minimale de trai in societate
Sa accepte feedback in sarcini simple, sub supraveghere directa la locul de munca
Sa schimbe informatii profesionale specifice locului de munca Sa accepte sa fie indrumat pentru a invata in vederea dezvoltarii profesionale
Sa lucreze intr-o maniera responsabila si in mare parte sub supraveghere, intr-un context familiar si stabil Absolvent de minimum 8 clase
Varsta minima conform legii
Nivelul 3 Cunostinte faptice, cunoasterea unor principii, procese si concepte generale dintr-un domeniu de munca sau de studiu si in situatii partial familiare
Sa aplice cunostinte profesionale generale din domeniul de munca
Sa aplice conexiuni logice utilizand cunostinte profesionale generale
Sa aplice cunostinte educationale necesare intr-un domeniu de munca
Sa poata comunica in limba romana si materna, verbal si in scris, in context profesional O gama de aptitudini cognitive si practice necesare pentru executarea sarcinilor si rezolvarea problemelor, prin selectarea si aplicarea de metode, instrumente, materiale si informatii de baza
Sa selecteze unelte, tehnologie si echipamente necesare executarii sarcinilor si rezolvarii problemelor
Sa prezinte adaptabilitate la schimbare in contexte de invatare sau profesionale
Sa lucreze in echipa pentru indeplinirea sarcinilor si rezolvarea problemelor specifice de la locul de munca Sa indeplineasca sarcinile de la locul de munca si sa se asigure de realizarea corespunzatoare a acestora
Sa respecte standardele si normele de calitate a muncii la locul de munca
Sa identifice si sa rezolve probleme simple la locul de munca, sub supraveghere limitata
Sa cunoasca si sa respecte mediul de munca si standardele de securitate si sanatate in munca
Sa respecte norme de etica profesionala la locul de munca
Sa detina competente profesionale specifice ocupatiei (Se descriu prin standardul ocupational.) Asumarea responsabilitatii pentru executarea sarcinilor intr-un domeniu de munca sau de studiu
Adaptarea propriului comportament la circumstante pentru rezolvarea problemelor
Sa isi asume responsabilitatea pentru cantitatea si calitatea rezultatelor muncii
Sa respecte obligatiile cetatenesti, comportamentale de trai in societate
Sa accepte feedback si critici specifice domeniului de munca
Sa schimbe informatii profesionale in domeniul de munca Sa invete sa se dezvolte profesional intr-un mediu controlat
Sa lucreze intr-o maniera responsabila in activitatile desfasurate Absolvent de minimum 8 clase
Varsta minima conform legii
Nivelul 4 Cunostinte faptice si teoretice in contexte largi, in cadrul unui domeniu de munca sau de studiu
Sa utilizeze cunostinte profesionale in contexte largi din domeniul de munca
Sa utilizeze conexiuni logice utilizand cunostinte profesionale generale in contexte largi din domeniul de munca
Sa utilizeze cunostinte educationale in contexte largi, in cadrul unui domeniu de munca sau de studiu
Sa poata comunica in limba romana si materna, verbal si in scris, in context profesional O gama de aptitudini cognitive si practice necesare pentru gasirea de solutii la probleme specifice intr-un domeniu de munca sau de studiu
Sa utilizeze unelte, tehnologie si echipamente necesare gasirii de solutii la probleme specifice
Sa inteleaga noi abordari strategice pentru adaptarea la sarcini noi si obiective noi la locul de munca, prin cunostinte si informatii specializate
Sa inteleaga si sa supervizeze lucrul in echipa, pentru indeplinirea sarcinilor rutiniere si rezolvarea problemelor Sa dezvolte metode pentru indeplinirea sarcinilor generale si rezolvarea problemelor la locul de munca
Sa asigure pentru el si echipa calitatea muncii, prin evaluarea rezultatelor obtinute conform strategiilor utilizate
Sa rezolve probleme bine definite la locul de munca si sa supravegheze rezolvarea problemelor membrilor echipei
Sa asigure pentru el si echipa respectarea mediului de munca si a standardelor de securitate si sanatate in munca
Sa respecte si sa asigure respectarea normelor de etica profesionala la locul de munca
Sa detina competente profesionale specifice domeniului de activitate (Se descriu in standardele ocupationale.) Autogestionare in cadrul liniilor directoare aferente unor contexte de munca sau de studiu in general previzibile, dar care se pot schimba
Supravegherea activitatii de rutina a altor persoane, preluand o anumita responsabilitate pentru evaluarea si imbunatatirea activitatilor de munca sau de studiu
Sa isi asume responsabilitatea pentru cantitatea si calitatea rezultatelor muncii proprii si pentru activitatile rutiniere ale membrilor echipei
Sa respecte normele sociale general acceptate in context profesional si sa supervizeze aplicarea acestora in cadrul echipei
Sa accepte si sa ofere feedback si critici specifice domeniului de munca sau studiu
Sa schimbe informatii profesionale in domeniul de munca, in cadrul echipei de lucru
Sa ii instruiasca pe altii si sa imbunatateasca performanta echipei Sa manifeste initiativa pentru dezvoltarea profesionala de-a lungul vietii si sa supervizeze in contexte limitate pregatirea altora
Sa lucreze si sa supravegheze munca echipei, desfasurata intr-o maniera responsabila, in contexte generale Absolvent de liceu fara diploma de bacalaureat
Nivelul 5 Cunostinte faptice si teoretice cuprinzatoare, specializate, intr-un domeniu de munca sau de studiu si constientizarea limitelor cunostintelor respective
Sa utilizeze cunostinte profesionale intr-un cadru specializat din domeniul de munca
Sa utilizeze conexiuni logice utilizand cunostintele profesionale intr-un cadru specializat din domeniul de munca
Sa utilizeze cunostintele educationale intr-un cadru specializat din domeniul de munca
Sa poata comunica in limba romana si materna, verbal si in scris, intr-un cadru specializat din domeniul de munca O gama ampla de aptitudini cognitive si practice necesare pentru conceperea de solutii creative la probleme abstracte
Sa utilizeze unelte, tehnologie si echipamente, in conceperea de solutii creative la probleme abstracte
Sa aplice strategii creative in procesul de identificare a solutiilor pentru rezolvarea problemelor bine definite
Sa coordoneze lucrul in echipa pentru indeplinirea sarcinilor si rezolvarea problemelor (care pot fi supuse schimbarilor) la locul de munca Sa dezvolte metode si raspunsuri creative in indeplinirea sarcinilor si rezolvarea problemelor la locul de munca
Sa asigure pentru el si echipa calitatea muncii, prin evaluarea rezultatelor obtinute conform strategiilor utilizate
Sa rezolve probleme bine definite sau aparute in situatii supuse schimbarilor la locul de munca si sa supravegheze rezolvarea problemelor membrilor echipei
Sa asigure pentru el si echipa respectarea mediului de munca si a standardelor de securitate si sanatate in munca
Sa respecte si sa asigure respectarea normelor de etica profesionala la locul de munca
Sa detina competente profesionale specifice domeniului de activitate (Se descriu in standardele ocupationale.) Gestionare si supraveghere in situatii de munca sau de studiu in care schimbarile sunt imprevizibile
Revizuirea si dezvoltarea performantelor proprii si ale altora
Sa isi asume responsabilitatea pentru cantitatea si calitatea rezultatelor muncii proprii si pentru gestionarea muncii membrilor echipei
Sa respecte normele sociale general acceptate in context profesional si sa supervizeze aplicarea acestora in cadrul echipei
Sa accepte si sa ofere feedback si critici specifice activitatilor desfasurate/supravegheate la locul de munca sau studiu
Sa gestioneze schimbul de informatii profesionale in domeniul de munca
Sa ii instruiasca pe altii si sa imbunatateasca performanta echipei Sa manifeste initiativa pentru dezvoltarea profesionala proprie si a membrilor echipei
Sa asigure desfasurarea muncii intr-o maniera responsabila, in contexte specifice, dar care pot fi supuse schimbarilor
Sa coordoneze echipa si sa analizeze performanta proprie si a celorlalti
Sa aiba spirit de initiativa si sa detina competente antreprenoriale Absolvent de liceu cu sau fara diploma de bacalaureat

x