Modificari cu privire la procedura de obtinere a avizelor de angajare a lucratorilor straini
Raspuns oferit de Colectivul de autori Rentrop & Straton 22 Sep 2023
- adeverinta cu privire la forta de munca disponibila pentru locul de munca vacant;
- dovada publicarii prin mijloace de informare in masa din Romania a unui anunt pentru ocuparea locului de munca vacant;
- copia procesului-verbal intocmit de angajator din care sa rezulte efectuarea selectiei realizata pentru ocuparea locului de munca vacant;
- certificatul de atestare fiscala emis de administratia finantelor publice in a carei raza teritoriala isi are domiciliul angajatorul.
Mai multe detalii despre aceasta schimbare se pot gasi pe site-ul oficial al IGI la adresa: https://igi.mai.gov.ro/informare-referitoare-la-solicitarile-privind-obtinerea-unei-programari-in-vederea-depunerii-cererilor-de-obtinere-a-avizelor-de-angajare-in-munca/
Analiza si impact: Aceasta masura pare sa aiba un dublu scop: pe de o parte, se urmareste simplificarea procedurilor online pentru angajatori, iar pe de alta parte, se mentine controlul documentelor in format fizic la ghiseu. Eliminarea anumitor documente din aplicatia online va accelera procesul de depunere a cererilor si va reduce timpul petrecut de angajatori in colectarea si incarcarea acestor documente in sistem.
Desi documentele nu mai sunt necesare online, ele sunt inca solicitate la ghiseu. Asta inseamna ca verificarea detaliilor va avea loc intr-un cadru fizic, posibil oferind o mai buna ocazie de a detecta orice neconcordance sau nereguli.
Prin simplificarea procesului pentru angajarea strainilor, este posibil sa se incurajeze angajatorii sa caute mai multa forta de munca din afara tarii, datorita reducerii sarcinilor administrative. Acest lucru poate contribui la acoperirea eventualelor lipsuri de pe piata muncii din Romania.
Este de asteptat ca angajatorii sa primeasca pozitiv aceasta schimbare, avand in vedere simplificarea procesului. Cu toate acestea, pot exista si voci critice care ar putea ridica probleme cu privire la posibilitatea de a omite unele verificari importante sau de a reduce transparenta procesului.
In concluzie, aceasta masura pare sa ofere un echilibru intre eficienta procedurilor online si mentinerea unui control strict la nivel fizic.
Ce este avizul de angajare?
Avizul de angajare este un document oficial emis de autoritatile competente ale unui stat, care permite unui angajator sa incadreze in munca un cetatean strain. Procesul de obtinere a acestui aviz are ca scop verificarea conditiilor de angajare a unui strain si asigurarea ca angajarea respectiva se face in conformitate cu legislatia nationala.
In Romania, avizul de angajare este eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrari (IGI) si reprezinta o etapa obligatorie inainte ca un cetatean strain sa poata obtine un permis de sedere pentru munca.
Categorii de straini care pot fi incadrati in munca fara aviz de angajare:
a) strainii titulari ai dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei;
b) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membrii de familie ai unui cetatean roman;
c) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii;
d) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) strainii, posesori ai unui permis de sedere temporara valabil, acordat in scopul reintregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman si care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 64 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania;
g) solicitantii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piata fortei de munca potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se mai afla in procedura de determinare a unei forme de protectie;
h) strainii tolerati, pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei;
i) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pentru incadrarea in munca la un alt angajator, cu contract individual de munca cu timp partial, cu durata muncii de maxim patru ore pe zi;
j) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii pot fi incadrati in munca pe teritoriul Romaniei fara aviz de angajare numai cu contract individual de munca cu timp partial cu durata muncii de maxim patru ore pe zi;
k) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru activitati religioase care urmeaza sa fie incadrati in munca pe teritoriul Romaniei, in cadrul unitatilor de cult.
Sursa: https://igi.mai.gov.ro/obtinerea-avizului/
Laura Profeanu, Consultant fiscal
Articole similare
Mai082024
Controlul intern si importanta sa pentru companii
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
08 Mai 2024
Mai062024
Protejarea familiilor monoparentale: O noua prevedere in Codul Muncii interzice munca de noapte
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
06 Mai 2024
Ian082024
Concediile de Odihna si Programarea lor: Un echilibru esential intre Drepturi si Obligatii
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
08 Ian 2024
Noi082023
Prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex si a hartuirii morale la locul de munca
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
08 Noi 2023
Oct162023
Concediul medical si indemnizatia pentru ingrijirea pacientului cu afectiuni oncologice
de Colectivul de autori Rentrop & Straton
16 Oct 2023