PROIECT de ordonanta de ugenta: sprijin pentru domeniul HORECA, 10.000 de beneficiari
PROIET: ORDONANTA DE URGENTA privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul agresiunii Rusiei impotriva Ucrainei
Obiectivul schemei de ajutor
Prin schema de ajutor de stat se are in vedere acordarea de sprijin financiar din fonduri publice nationale pentru intreprinderile mici si mijlocii si intreprinderile mari din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, agentiilor de turism licentiate si ghizilor de turism atestati, a caror activitate economica a fost afectata de conflictul armat din Ucraina si/sau de sanctiunile economice, financiare si comerciale impuse de comunitatea europeana si internationala sau de contramasurile de retorsiune luate de Rusia in semn de raspuns la acestea.
Bugetul Schemei este estimat la 750 milioane euro, echivalent in lei, prin implementarea masurii se estimeaza acordarea de ajutor de stat unui numar estimat de 10.000 de beneficiari.
Beneficiarii de ajutor de stat sunt structuri de primire turistice cu functiuni de cazare clasificate, structuri / unitati de alimentatie si organizatori de evenimente, inregistrate/inregistrati in scopuri fiscale pe teritoriul Romaniei, agentii de turism licentiate si ghizii de turism atestati, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, detinute de sau organizati ca intreprinderi mari sau intreprinderi mici si mijlocii, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, sau a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, cu modificarile si completarile ulterioare.
Schema este implementata de catre Ministerul Antreprenoriatului si Turismului, denumit in continuare MAT, prin intermediul Agentiilor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Atragere de Investitii si Promovare a Exportului (AIMMAIPE) in parteneriat cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale in vederea analizei, dezvoltarii si administrarii aplicatiei electronice de gestiune si implementare a schemei de ajutor, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 1327/2021 privind organizarea si functionarea Ministerului Antreprenoriatului si Turismului, cu modificarile si completarile ulterioare.
Schema se deruleaza de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pana la data limita impusa de Cadrul Temporar Ucraina, plata sumelor corespunzatoare urmand a fi realizata pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2024, in limita creditelor bugetare alocate cu aceasta destinatie.
Daca valoarea insumata a cererilor de finantare aprobate depaseste valoarea creditelor de angajament sau bugetare alocate cu aceasta destinatie, angajarea, respectiv plata catre beneficiar se va face proportional, prin raportarea procentului aprobat pentru fiecare beneficiar, prorata calculata conform prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat, din bugetul total alocat masurii de sprijin.
Modul de implementare
Schema se implementeaza astfel:
12 luni pentru etapele de inscriere, preverificare automata, contractare, verificare administrativa si de eligibilitate post-contractare, dar nu mai tarziu de termenele maxime impuse de Cadrul Temporar Ucraina;
12 luni din momentul efectuarii platii pentru valoarea ajutorului financiar de pana la 200.000 euro inclusiv, echivalent in lei si 24 de luni din momentul efectuarii platii pentru valoarea ajutorului financiar de peste 200.000 euro, echivalent in lei, perioade de monitorizare si raportare in conditiile prezentei scheme de ajutor. In cazul in care termenele, conditiile si plafoanele prevazute in Cadrul Temporar Ucraina vor suferi modificari ulterioare aprobarii prezentei scheme, acestea se vor aplica de drept si prezentei scheme de ajutor de stat.
Cine sunt beneficiarii schemei si ce conditii trebuie sa indeplineasca
Beneficiarii de ajutor de stat sunt structuri de primire turistice cu functiuni de cazare clasificate, structuri / unitati de alimentatie si organizatori de evenimente, inregistrate/inregistrati in scopuri fiscale pe teritoriul Romaniei, agentii de turism licentiate si ghizii de turism atestati, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, detinute de sau organizati ca intreprinderi mari, microintreprinderi sau intreprinderi mici si mijlocii, infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, sau a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, cu modificarile si completarile ulterioare.
Beneficiarii eligibili trebuie sa indeplineasca si urmatoarele conditii cumulative:
Sunt societati infiintate cel tarziu la data de 31.12.2020 si codul/codurile CAEN Rev. 2 pentru care solicita finantare este / sunt eligibil/eligibile in cadrul Schemei si autorizat/ autorizate la data inscrierii cel putin din data de 1.01.2021, conform art. 15 din Legea 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in Registrul Comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sunt intreprinderi care desfasoara activitati autorizate de agentii de turism conform codurilor CAEN Rev 2 7911, 7912, 7990, intreprinderi care desfasoara activitati autorizate de structuri de primire turistice cu functiuni de cazare conform codurilor CAEN Rev 2 5510, 5520, 5530, 5590, intreprinderi care desfasoara activitati autorizate de structuri/unitati de alimentatie, conform codurilor CAEN Rev 2 5610, 5621, 5629, 5630, intreprinderi care desfasoara activitati autorizate de organizare de evenimente, conform codurilor CAEN Rev 2 8230 si 9329, intreprinderi care desfasoara activitati autorizate de ghid de turism conform codului CAEN Rev 2 7990, intreprinderi care desfasoara activitati de interpretare si creatie artistica conform codurilor CAEN 9001, 9002, 9003, 9004, intreprinderi care sunt inregistrate/inregistrati in scopuri fiscale pe teritoriul Romaniei. Activitatile sunt eligibile daca sunt desfasurate in baza unor licente de turism emise de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul turismului pentru agentiile de turism, certificate de clasificare emise de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul turismului pentru structurile de cazare, autorizatii de functionare emise de catre autoritatile publice locale sau certificate de clasificare emise de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul turismului pentru structurile/unitatile de alimentatie publica, autorizatiile emise de catre directiile sanitar – veterinare pentru unitatile de alimentatie publica mobile, certificate constatatoare eliberate de Oficiul National Registrul Comertului pentru organizatorii de evenimente sau atestate de ghid de turism emise de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul turismului. Daca o intreprindere detine mai multe puncte de lucru (structuri de cazare/structuri de alimentatie/ agentii de turism), se vor verifica/incarca certificatele de clasificare/autorizatiile/licentele pentru fiecare punct de lucru. Codul/codurile CAEN Rev 2 pentru care aplicantul solicita finantare trebuie sa fi fost autorizat/autorizate pe perioada aferenta bazei de calcul in cadrul prezentei scheme, respectiv anii 2021 si 2022, iar in acest sens aplicatia informatica va verifica automat istoricul privind autorizarea codurilor CAEN.
Sunt intreprinderi mari, mici si mijlocii sau microintreprinderi, definite conform prevederilor art. 2 din Anexa I a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea articolelor 107 si 108 din tratat. In sensul prezentei scheme, prin intreprindere se intelege entitatea economica unica formata din societatile intre care exista cel putin una dintre relatiile urmatoare:
- o societate detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor unei alte societati;
- o societate fizica are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte societati;
- o societate are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra altei societati in temeiul unui contract incheiat cu societatea in cauza sau in temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
-o societate care este actionar sau asociat al unei alte societati si care controleaza singura, in baza unui acord cu alti actionari sau asociati ai acelei societati, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor societatii respective.
Isi mentin activitatea pentru care au obtinut finantare pentru cel putin 12 luni din momentul efectuarii platii pentru valoarea ajutorului financiar de pina la 200.000 euro inclusiv, echivalent in lei si cel putin 24 de luni din momentul efectuarii platii pentru valoarea ajutorului financiar de peste 200.000 euro, sub sanctiunea recuperarii ajutorului acordat.
Aplicantii au obligatia depunerii la institutiile fiscale abilitate a situatiilor financiare aferente exercitiului financiar incheiat 2022, in termenul legal de depunere prevazut la art. 36 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sub sanctiunea respingerii la finantare.
Nu sunt eligibili beneficiarii si/sau actionarii/asociatii/administratorii societatilor care au comis/comit nereguli de ordin financiar sau acte de coruptie, stabilite prin hotarari judecatoresti definitive. Verificarea indeplinirii acestei conditii se va face automat de catre aplicatia electronica in baza de date a Registrului Comertului.
Prezentarea schemei de ajutor
Schema va permite inscrierea electronica in cadrul a doi piloni, astfel:
Pilonul 1 - compensarea cheltuielilor de exploatare in perioada 1 februarie – 31 decembrie 2022 prin aplicarea unui procent de 25% la valoarea cheltuielilor de exploatare aferente codului/codurilor CAEN finantat/finantate, cu exceptia cheltuielilor cu energia electrica si/sau gazul, cresteri de costuri generate de conflictul armat din Ucraina si/sau de sanctiunile economice, financiare si comerciale impuse de comunitatea europeana si internationala sau de contramasurile de retorsiune luate de Rusia in semn de raspuns la acestea.
Pilonul 2 - compensarea cu maximum 30% din cresterea costului eligibil cu energia electrica si/sau gazul in perioada 1 februarie 2022 – 31 decembrie 2022, cresteri de costuri generate de conflictul armat din Ucraina si/sau de sanctiunile economice, financiare si comerciale impuse de comunitatea europeana si internationala sau de contramasurile de retorsiune luate de Rusia in semn de raspuns la acestea.
Aplicantii vor avea posibilitatea inscrierii pe ambii piloni sau doar pe unul dintre cei doi piloni.
Valorile compensate prin intermediul celor doi piloni nu contin Taxa pe Valoare Adaugata (TVA), aceasta taxa fiind neeligibila in cadrul schemei de ajutor.
Ajutorul de stat va fi calculat automat de catre aplicatia informatica, in doua momente distincte si in concordanta cu prevederile Cadrului Temporar Ucraina pentru fiecare pilon in parte, dupa cum urmeaza:
Pentru Pilonul 1, la momentul inscrierii, aplicantii vor avea obligatia incarcarii in aplicatia informatica a urmatoarelor documente si informatii:
un raport de expertiza contabila, care va cuprinde valoarea cheltuielilor din exploatare aferente activitatii codului/codurilor CAEN finantat/finantate, pentru perioada 1 Februarie – 30 septembrie 2022;
o estimare a reprezentantului legal al societatii aplicante a valorii cheltuielilor de exploatare aferente activitatii codului/codurilor CAEN finantat/finantate pentru perioada 1 Octombrie – 31 decembrie 2022;
valoarea costurilor lunare cu energia si/sau gazul pentru perioada 1 Februarie – 30 septembrie 2022 si o estimare a costurilor cu energia si/sau gazul aferente 1 Octombrie – 31 decembrie 2022.
Aplicatia va calcula diferenta dintre totalul cheltuielilor de exploatare (pentru perioada 1 Februarie – 31 decembrie 2022, valori reale si estimate) si totalul costurilor cu energia electrica si/sau gazul ((pentru perioada 1 Februarie – 31 decembrie 2022, valori reale si estimate) si va aplica un procent de 25% la aceasta diferenta, rezultand valoarea denumita in continuare VSP1 (Valoare Solicitata Pilon 1).
Pentru Pilonul 2, la momentul inscrierii, aplicantii vor avea obligatia incarcarii in aplicatia informatica a urmatoarelor documente si informatii:
In vederea calculului pretului mediu unitar (P ref) aferent costurilor cu energia electrica si/sau gaz din anul 2021, aplicantul va incarca in aplicatie totalitatea facturilor si a documentelor de plata ale acestor tipuri de cheltuieli si va edita valorile lunare in campurile existente in sistemul informatic.
In vederea identificarii pretului unitar / KwH aferent lunii Septembrie 2022 (PS), aplicantul va incarca in aplicatie facturile si documentele de plata aferent consumului din luna Septembrie 2022 atat pentru gaz cat si energie electrica si va edita valoarile lunare in campul existent in sistemul informatic;
Aplicatia informatica va calcula, pentru fiecare tip de cheltuiala energie electrica sau gaz cresterea pretului pe care beneficiarul il plateste pe unitate consumata ca diferenta dintre pretul unitar / KwH aferent lunii Septembrie 2022 (PS) si 200% din pretul mediu unitar (P ref);
In vederea calcului costului eligibil, in conformitate cu facturile lunare cu energia si/sau gazul pentru perioada 1 Februarie – 30 septembrie 2022 si o estimare a consumului cu energia si/sau gazul aferente 1 Octombrie – 31 decembrie 2022, aplicantul va edita numarul de Kw consumat pentru fiecare tip de cheltuiala in parte, iar aplicatia va calcula 30% din produsul numarului de kilowati consumati in perioada eligibila si cresterea pretului pe care beneficiarul il plateste pe unitate consumata.
Valoarea maxima a ajutorului acordat aferent pilonului 1 nu depaseste 500.000 EUR pe intreprindere, in orice moment, in suma bruta, inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe si se acorda in limita de timp impusa de Cadrul Temporar Ucraina.
Valoarea maxima a ajutorului acordat aferent pilonului 2 nu depaseste 2 milioane EUR pe intreprindere , in orice moment, in suma bruta, inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe si se acorda pana cel tarziu la data impusa de Cadrul Temporar Ucraina.
Valoarea maxima insumata a ajutorului acordat aferent ambilor piloni (Pilon 1 + Pilon 2) nu depaseste 2 milioane EUR pe intreprindere, in orice moment, in suma bruta, inainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe si se acorda pana cel tarziu la data impusa de Cadrul Temporar Ucraina.
In cazul in care o intreprindere isi desfasoara activitatea atat in unul dintre sectoarele exceptate, cat si in unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate care pot fi finantate in cadrul acestei scheme, prevederile acesteia se aplica ajutoarelor acordate pentru sectoarele neexceptate.
Pentru a beneficia de prevederile acestei scheme, aplicantul de ajutor trebuie sa se asigure, prin mijloace corespunzatoare, precum separarea activitatilor sau o distinctie intre costuri, ca activitatile desfasurate in sectoarele excluse din domeniul de aplicare nu beneficiaza de ajutoare de stat acordate in conformitate cu prezenta schema.
Procedura de inscriere
Inscrierea in cadrul Schemei, creare profil, user, parola si completarea formularului de inscriere in vederea obtinerii finantarii se fac on-line, folosind link-ul http://www.granturi.imm.gov.ro. Aplicantii au obligatia de a urmari informatiile referitoare la Schema postate pe site-ul MAT, pe toata perioada de implementare (inscriere, verificare, clarificari, semnare contract, efectuare plati, monitorizare), precum si in contul creat la inscriere, denumit in continuare front-office (FO).
Inscrierile in cadrul Schemei se vor realiza in doua etape distincte:
Etapa 1 de creare profil, user si parola, unde aplicantii vor inregistra cu semnatura electronica, atat datele reprezentantului legal/imputernicitului, conform Anexei nr., cat si datele intreprinderii eligibile. Beneficiarii care si-au creat deja profil, user si parola in cadrul platformei in vederea primirii unui ajutor de stat vor putea folosi respectivul profil in cadrul prezentei Scheme.
Etapa 2 de inscriere in cadrul Schemei, in care aplicantii, cu profil, user si parola generate in prima etapa, vor completa formularul electronic de inscriere, conform Anexei nr. la prezenta schema de ajuot de stat, vor incarca declaratii pe proprie raspundere conform anexei nr., vor incarca copie dupa certificatul de clasificare pentru structurile de primire cu functiuni de cazare, copie dupa autorizatia de functionare sau dupa certificatul de clasificare pentru structurile/unitatile de alimentatie publica, copie dupa autorizatia sanitar-veterinara pentru unitatile de alimentatie publica mobile, copie dupa atestat pentru ghizii turistici, respectiv copie dupa licenta pentru agentiile de turism. Prin completarea formularului de inscriere beneficiarii isi vor lua angajamentul de plata a datoriilor restante catre bugetul central, angajamentul privind mentinerea activitatii pentru 12/24 luni, dupa caz, isi vor asuma pe proprie raspundere ca intreprinderea nu are decizie de recuperare emisa de Comisia Europeana/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurentei.
Data de la care este activa a doua etapa de inscriere in cadrul Schemei se comunica pe site-ul institutiei cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de data inceperii procesului de inregistrare propriu zis.
Aplicatia electronica aferenta primei etape de inscriere (creare profil, user si parola) va ramane deschisa pe toata perioada inscrierilor in cadrul Schemei.
Aplicatia electronica aferenta celei de a doua etape de inscriere in cadrul Schemei va fi deschisa incepand cu ora 10.00 a primei zile de inscriere, timp de 10 zile lucratoare de la demararea inscrierii, pana la ora 20.00 a ultimei zile de inscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului pana la epuizarea bugetului.
Dupa crearea contului de utilizator, aplicantii vor avea acces la acesta pe toata perioada de implementare, vor putea vizualiza documentatia transmisa si vor avea posibilitatea descarcarii si semnarii contractului de finantare, incarcarii de documente diverse aferente platii, in mod electronic. Adresa de e-mail trebuie sa apartina beneficiarului/imputernicitului acestuia si sa se regaseasca in toata documentatia, aceeasi adresa va fi folosita pentru toata corespondenta pe intreaga perioada de implementare si monitorizare a Schemei.
In momentul trimiterii formularului de inscriere online, impreuna cu toate celelalte documente solicitate, semnate electronic de reprezentantul legal / imputernicit, aplicatia electronica va transmite automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuarii inregistrarii, impreuna cu numarul de identificare pentru fiecare proiect in Registrul Unic Electronic, denumit numar RUE. Acest mesaj se va regasi in front-office (FO).
Dupa completarea si trimiterea on-line a formularului de inscriere, impreuna cu toate celelalte documente solicitate, nu se mai pot face completari/modificari asupra acestuia.
Dupa trimiterea formularului, impreuna cu toate documentele solicitate, aplicantii vor avea posibilitatea vizionarii, in timp real pe site-ul https://granturi.imm.gov.ro, a listei cu solicitantii inscrisi in vederea verificarii administrative si a eligibilitatii in cadrul Schemei.
Verificarea, evaluarea si contractarea
Operatiunile se fac in ordinea inscrierii.
Sistemul informatic va aplica prorata per aplicant generata conform algoritmului prevazut, la valoarea totala a creditelor de angajament prevazute in bugetul ministerului antreprenoriatului si turismului cu aceasta destinatie si va prelua automat valorile aferente fiecarui aplicant la generarea contractelor de finantare.
Pentru incadrarea in termenele impuse de Cadrul Temporar Ucraina, aplicatia informatica va genera contract de finantare, conform modelului prevazut in Anexa nr. ...., care se va regasi in front-office si va transmite pe adresa de corespondenta a aplicantului un mesaj de atentionare in acest sens.
Aplicantii vor intra in aplicatie, vor descarca contractul de finantare, il vor semna cu semnatura electronica si il vor reincarca semnat in aplicatie in maximum 10 zile de la transmitere, dar nu mai tarziu de termenul impus de Cadrul Temporar Ucraina.
Aplicantii care nu semneaza si nu transmit contractul de finantare in termenul de 10 zile de la transmitere, sau depasesc termenul impus de Cadrul Temporar Ucraina, vor primi decizie de respingere, semnata electronic de ordonatorul tertiar de credite, transmisa prin contul din aplicatie.
Dupa semnarea contractului de catre beneficiar, contractul va fi semnat electronic de ordonatorul tertiar de credite si reincarcat in aplicatie. Contractarea se face in limita creditelor de angajament aprobate cu aceasta destinatie.
Pentru initierea etapei de verificare post-contractare aferenta pilonului 1, beneficiarii au obligatia de a incarca in front-office, pana la data de 31.07.2023, urmatoarele informatii si documente:
a) un raport de expertiza contabila, care va cuprinde valoarea cheltuielilor din exploatare aferente activitatii codului/codurilor CAEN finantat/finantate, pentru perioada 1 Octombrie – 31 decembrie 2022;
b) valoarea costurilor lunare cu energia si/sau gazul pentru perioada si facturile si documentele de plata aferente costurilor cu energia si/sau gazul din perioada 1 Octombrie – 31 decembrie 2022.
Aplicatia va recalcula diferenta dintre totalul cheltuielilor de exploatare (pentru perioada 1 Februarie – 31 decembrie 2022, valori reale) si totalul costurilor cu energia electrica si/sau gazul ((pentru perioada 1 Februarie – 31 decembrie 2022, valori reale) si va aplica un procent de 25% la aceasta diferenta, rezultand valoarea denumita in continuare VEP1 (Valoare Eligibila Pilon 1).
Pentru initierea etapei de verificare post-contractare aferenta pilonului 2, beneficiarii au obligatia de a incarca in front-office, pana la data de 31.07.2023, urmatoarele informatii si documente:
In vederea calcului costului eligibil real, in conformitate cu facturile lunare cu energia si/sau gazul pentru perioada 1 Februarie – 30 septembrie 2022, aplicantul va edita numarul de Kw consumat pentru fiecare tip de cheltuiala in parte, iar aplicatia va calcula 30% din produsul numarului real de kilowati consumati in perioada eligibila si cresterea pretului pe care beneficiarul il plateste pe unitate consumata.
In aplicatie dupa aplicarea formulei de calcul in baza documentelor si informatiilor reale, va rezulta valoarea denumita in continuare VEP1 (Valoare Eligibila Pilon 2).
Verificarea documentelor depuse on-line si a valorilor initial asumate si estimate si ulterior reale si dovedite cu facturi/documente de plata de catre aplicanti se va face din punct de vedere administrativ si al eligibilitatii in functie de apartenenta la AIMMAIPE a sediului social al intreprinderii solicitante, de catre Unitatea de Evaluare Schema din cadrul fiecarei AIMMAIPE, denumita in continuare UES, a carei componenta si atributii vor fi stabilite prin decizie a ordonatorului tertiar de credite.
Se vor verifica urmatoarele:
formularul electronic de inscriere si existenta documentelor incarcate,
indeplinirea conditiilor de eligibilitate si a obligatiilor aplicantilor conform prevederilor schemei de ajutor;
existenta tuturor facturilor, rapoartelor de expertiza, documentelor de plata si altor informatii aferente cheltuielilor cu energia electrica si/sau gazul solicitate conform prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat;
existenta contractului de inchiriere a spatiului, in situatiile in care intreprinderile aplicante isi desfasoara activitatea pentru care solicita finantare intr-un spatiu inchiriat si inregistrat la Registrul Comertului. In acest caz, intreprinderile aplicante trebuie sa se asigure ca facturile si documentele de plata depuse in aplicatia electronica sunt (re)emise/refacturate de catre proprietarul spatiului inchiriat pe numele intreprinderii aplicante (chirias).
diferenta dintre valorile estimate de beneficiari la momentul inscrierii si valorile reale ce rezulta din documentele si informatiile incarcate de aplicant si calcularea prorate reale per beneficiar ca procent din bugetul total real rezultat in urma verificarilor post-contractare.