Se modifica formularul 112. Proiect de ordin
Raspuns:
Proiect Ordin: pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate"
Publicare: pe site-ul www.mfinante.gov.ro, in data de 17.02.2021
De ce a fost necesara modificarea Declaratiei 112
1. Modelul si continutul formularului 112 ”Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” trebuie adaptate avand in vedere modificarile intervenite in legislatia fiscala si in legislatia asigurarilor sociale prin aparitia urmatoarelor acte normative:
Legea nr. 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
Legea nr. 298/2020 pentru completarea Legii nr. 53/2003 Codul muncii;
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 226/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene;
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2021 privind unele masuri pentru recrutarea si plata personalului implicat in procesul de vaccinare impotriva COVID-19 si stabilirea unor masuri in domeniul sanatatii;
2. De asemenea, a fost necesara actualizarea anexelor si instructiunilor de completare a formularului 112, avand in vedere problemele semnalate din practica.
Care sunt modificarile Declaratiei 112
- introducerea unor noi casete in Anexa 1.2. - Anexa asigurat - Sectiunea E3, pentru declararea distincta a bazelor de calcul aferente sumelor incasate de personalul medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in baza contractelor de prestari servicii acordate in baza dispozitiilor art. 3 din O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor, precum si a contributiilor sociale obligatorii aferente;
- introducerea in Nomenclatorul ”Tip asigurat pentru alte entitati asimilate angajatorului” din Anexa nr. 3, a unor noi tipuri de asigurati, dupa cum urmeaza:
1. Personal medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in baza contractelor de prestari servicii prevazute de O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor;
2. Personal medico-sanitar si auxiliar sanitar care isi desfasoara activitatea in baza contractelor de prestari servicii prevazute de O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplica regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii.
- introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4, a unor noi tipuri de asigurati, dupa cum urmeaza:
1. Salariat fara studii superioare, cu studii superioare si vechime sub 1 an, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
2. Salariat cu studii superioare si vechime peste 1 an, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
3. Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
4. Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. XI alin. (1) din O.U.G. nr. 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare sau de indemnizatia prevazuta de O.U.G. nr. 120/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, suportata din bugetul asigurarilor de somaj, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
5. Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 alin. (4) din O.U.G. nr. 132/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
6. Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta de O.U.G. nr. 147/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurat in sistemele proprii de asigurari sociale si care nu are obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, potrivit legii;
- introducerea unei noi valori in Anexa 5 - Nomenclatorul ”Indicativ conditii speciale/deosebite”, pentru declararea locurilor de munca in conditii deosebite, in conformitate cu Decizia nr. 24/2019 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie privind aplicarea prevederilor art. 22 din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane si prelevarea organelor si tesuturilor de la cadavre in vederea transplantului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- modificari de natura tehnica care constau in actualizarea corespunzatoare a anexelor si a instructiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declaratiei.
Atentie: Noul formular 112 se va utiliza incepand cu declararea veniturilor aferente lunii ianuarie 2021.